Dramatiker Væksthus 09-10: Frirum for fortsættere
Scenekunstudvalget bevilgede 300.000 kroner til et Dramatiker
Væksthus i perioden 2009 til 2010. Dramatiker Væksthus optog 7
dramatikere, der primært arbejder med konceptudvikling,
dramadesigns og afprøvning af dramatikerroller. Se listen over
deltagende dramatikere.
Frirum for fortsættere
Dramatiker Væksthus 08-09 var et etårigt forløb med hovedvægt på
at skrive en afgangstekst. Dramatiker Væksthus 09-10 var også
etårigt, og da der har vist sig et stort behov for at udnytte det
kortere forløb også for erfarne dramatikere og skrivende
instruktører og skuespillere, tilrettelagdes dette væksthus
specielt for fortsættere. Dramatiker Væksthus 09-10 ville derfor
udnytte den mulighed, der lå i, at også erfarne dramatikere og
skrivende teaterfolk kunne få et frirum, hvor de kunne få vendt
tanker, tvivl, visioner osv. uden at tænke på at være målrettet
eller opfylde en "kontrakt".
Indhold
Talentudviklingsprojektet DV 2009-2010 omfattede 8 sessions, inkl.
deltagelse i festivalen i Esbjerg, en workshop og en
afslutning.
Under DV-09-10 blev der ikke skrevet noget afgangsstykke.
Hovedvægten lå på konceptudvikling, dramadesigns, eksperimenter med
dramatikerroller, diskussioner om holdninger til fiktion ud fra et
udvidet tekst- og handlingsbegreb og en udvidet forståelse for
publikumsroller og målgrupper.
Et udvidet dramatiker-begreb
Den traditionelle opfattelse af dramatikeren er, at han eller hun
skriver teksten, afleverer den til teatret, der så gestalter den.
Inden for især børne- og ungdomsteatret har der imidlertid udviklet
sig en lang række alternative samarbejdsformer, som Dramatiker
Væksthus ønsker at indarbejde i øvelsesprogrammet.
Dramatiker Væksthus vil arbejde på at udvikle fremgangsmåder, så
dramatikere uden at tabe sig selv kan indgå i næsten alle
fremstillingsfunktioner i produktionen af en teaterforestilling -
ud fra forskellige rammer og behov:
• Researche og kortlægge et bestemt stof/koncepter sammen med
andre.
• Forme stof sammen med de andre kunstneriske kræfter i
processen ved at skrive tekst eller registrere improvisationer og
strukturere det.
• Være skriftlig og verbal sparringspartner med instruktører,
scenografer, koreografer, kunstneriske ledelser på det givne
teater.
• Forene flere funktioner ved både at skrive og instruere,
være skuespiller eller scenograf.
Deltagere