Cutt//Landet UnderSkyggen af KainPeer GyntTomas Lagermand Lundme og Søren Zacho Ruby (DV 10-11). ER - en bøjning af være. Det kommende Teater. Foto: Evanly MediaAnna Panduro DV 04/07: Det uartige barn. Frøken Fracasos Kompagni. Medforfatter: Maja Skovhus Rehøj. Foto: Claus S. NielsenCecilie Eken (DV-97-99): Blomsterheksten. Nørregaards TeaterHestenDet store springAndreas Dawe (DV 10-12): Tårnspringeren. Team Teatret. Foto: mingoPHOTOJesper B. Karlsen (DV 97-99): Nikio. Zangenbergs Teater. Foto: Søren Veien.Lene Vestergård (DV 11-12): Jasnas Breve.Teater Neo. Foto: Søren PagterThomas Markman (DV 04-07) Oh, Romeo. Teatret Masken.Jesper B. Karlsen (DV 97-99) Mærkelig. Team Teatret. Foto MingoPHOTOMajbrit Christensen (DV 01-03) Spiir. Foto Jan Rüsz.Rejsen hjemDengang vi blev vækZappaHvis jeg havde vidst

Væksthus 9-10

Dramatiker Væksthus 09-10: Frirum for fortsættere

Scenekunstudvalget bevilgede 300.000 kroner til et Dramatiker Væksthus i perioden 2009 til 2010. Dramatiker Væksthus optog 7 dramatikere, der primært arbejder med konceptudvikling, dramadesigns og afprøvning af dramatikerroller. Se listen over deltagende dramatikere.

Frirum for fortsættere
Dramatiker Væksthus 08-09 var et etårigt forløb med hovedvægt på at skrive en afgangstekst. Dramatiker Væksthus 09-10 var også etårigt, og da der har vist sig et stort behov for at udnytte det kortere forløb også for erfarne dramatikere og skrivende instruktører og skuespillere, tilrettelagdes dette væksthus specielt for fortsættere. Dramatiker Væksthus 09-10 ville derfor udnytte den mulighed, der lå i, at også erfarne dramatikere og skrivende teaterfolk kunne få et frirum, hvor de kunne få vendt tanker, tvivl, visioner osv. uden at tænke på at være målrettet eller opfylde en "kontrakt".

Indhold
Talentudviklingsprojektet DV 2009-2010 omfattede 8 sessions, inkl. deltagelse i festivalen i Esbjerg, en workshop og en afslutning.
Under DV-09-10 blev der ikke skrevet noget afgangsstykke. Hovedvægten lå på konceptudvikling, dramadesigns, eksperimenter med dramatikerroller, diskussioner om holdninger til fiktion ud fra et udvidet tekst- og handlingsbegreb og en udvidet forståelse for publikumsroller og målgrupper.
Et udvidet dramatiker-begreb
Den traditionelle opfattelse af dramatikeren er, at han eller hun skriver teksten, afleverer den til teatret, der så gestalter den. Inden for især børne- og ungdomsteatret har der imidlertid udviklet sig en lang række alternative samarbejdsformer, som Dramatiker Væksthus ønsker at indarbejde i øvelsesprogrammet.
Dramatiker Væksthus vil arbejde på at udvikle fremgangsmåder, så dramatikere uden at tabe sig selv kan indgå i næsten alle fremstillingsfunktioner i produktionen af en teaterforestilling - ud fra forskellige rammer og behov:
• Researche og kortlægge et bestemt stof/koncepter sammen med andre.
• Forme stof sammen med de andre kunstneriske kræfter i processen ved at skrive tekst eller registrere improvisationer og strukturere det.
• Være skriftlig og verbal sparringspartner med instruktører, scenografer, koreografer, kunstneriske ledelser på det givne teater.
• Forene flere funktioner ved både at skrive og instruere, være skuespiller eller scenograf.

Deltagere