Dramatiker Væksthus 2011-12 var tilrettelagt for deltagere
med nogen skriveerfaring inden for drama. Start august 2011. Slut
juni 2012.
Under projektet arbejdede deltagerne med forskellige måder at
udvikle ideer på, forskellige skriveprocesser, drama-designs og
dramatikerroller.
DV 11-12 fokuserede på dramatikernes evne til at udvikle og
præcisere ideer i form af oplæg, skitser m.v. Der blev ikke lagt
op til ét afgangsværk (som på 1. året: DV 10-11). Tanken var,
at deltagerne efter endt forløb havde en mappe fuld af ideer,
dialoger, forskellige indfaldsvinkler etc., som de kan "dyrke" i
årene fremover.
Et indslag var dramatisering af en billedbog.
Formålet var at udforske dramatisk fortællekunst,
når man skriver (og spiller) for mindre børn . Et andet
indslag var en workshop, hvor deltagerne ud fra et fælles
koncept devisede sammen med skuespillere.
DV-11-12 lagde vægt på, at den enkelte dramatiker fik rum til
udforske nye sider af sig selv og prøve nye veje. Dramatikerne
readede undervejs hinandens udkast og dialoger og udviklede på den
måde et fælles sprog og dannede et netværk, der kan støtte hinanden
fremover.
Dramatiker Væksthus 2011-12 tilbød et frirum, hvor deltagerne
kunne udvikle sig uden tidspres og krav fra "arbejdsgiver".
Hovedvægten lå ikke på et her-og-nu-resultat, og der var fuld
forståelse for evt. op- og nedture, fremskridt og tilbageslag som
et naturligt led i et personligt udviklingsforløb.
Deltagerne arbejdede ikke ud fra én bestemt dramaturgi, ligesom
der også blev eksperimenteret med replikløse partiturer og
forskellige aldersgrupper.
Projektet var rettet mod og og blev indrettet efter
deltagerne, der ses som en unik inspirationskilde i den konkrete og
løbende udvikling af Dramatiker Væksthus som koncept.
Deltagere