Cutt//Landet UnderSkyggen af KainPeer GyntTomas Lagermand Lundme og Søren Zacho Ruby (DV 10-11). ER - en bøjning af være. Det kommende Teater. Foto: Evanly MediaAnna Panduro DV 04/07: Det uartige barn. Frøken Fracasos Kompagni. Medforfatter: Maja Skovhus Rehøj. Foto: Claus S. NielsenCecilie Eken (DV-97-99): Blomsterheksten. Nørregaards TeaterHestenDet store springAndreas Dawe (DV 10-12): Tårnspringeren. Team Teatret. Foto: mingoPHOTOJesper B. Karlsen (DV 97-99): Nikio. Zangenbergs Teater. Foto: Søren Veien.Lene Vestergård (DV 11-12): Jasnas Breve.Teater Neo. Foto: Søren PagterThomas Markman (DV 04-07) Oh, Romeo. Teatret Masken.Jesper B. Karlsen (DV 97-99) Mærkelig. Team Teatret. Foto MingoPHOTOMajbrit Christensen (DV 01-03) Spiir. Foto Jan Rüsz.Rejsen hjemDengang vi blev vækZappaHvis jeg havde vidst

Væksthus 11-12

Dramatiker Væksthus 2011-12 var tilrettelagt for deltagere med nogen skriveerfaring inden for drama. Start august 2011. Slut juni 2012.

Under projektet arbejdede deltagerne med forskellige måder at udvikle ideer på, forskellige skriveprocesser, drama-designs og dramatikerroller.

DV 11-12 fokuserede på dramatikernes evne til at udvikle og præcisere ideer i form af oplæg, skitser m.v. Der blev ikke lagt op til ét afgangsværk (som på 1. året: DV 10-11). Tanken var, at deltagerne efter endt forløb havde en mappe fuld af ideer, dialoger, forskellige indfaldsvinkler etc., som de kan "dyrke" i årene fremover.

Et indslag var dramatisering af en billedbog. Formålet var at udforske dramatisk fortællekunst, når man skriver (og spiller) for mindre børn . Et andet indslag var en workshop, hvor deltagerne ud fra et fælles koncept devisede sammen med skuespillere.

DV-11-12 lagde vægt på, at den enkelte dramatiker fik rum til udforske nye sider af sig selv og prøve nye veje. Dramatikerne readede undervejs hinandens udkast og dialoger og udviklede på den måde et fælles sprog og dannede et netværk, der kan støtte hinanden fremover.

Dramatiker Væksthus 2011-12 tilbød et frirum, hvor deltagerne kunne udvikle sig uden tidspres og krav fra "arbejdsgiver". Hovedvægten lå ikke på et her-og-nu-resultat, og der var fuld forståelse for evt. op- og nedture, fremskridt og tilbageslag som et naturligt led i et personligt udviklingsforløb.

Deltagerne arbejdede ikke ud fra én bestemt dramaturgi, ligesom der også blev eksperimenteret med replikløse partiturer og forskellige aldersgrupper.

Projektet var rettet mod og og blev indrettet efter deltagerne, der ses som en unik inspirationskilde i den konkrete og løbende udvikling af Dramatiker Væksthus som koncept.

Deltagere