Cutt// Landet Under Skyggen af Kain Peer Gynt Tomas Lagermand Lundme og Søren Zacho Ruby (DV 10-11). ER - en bøjning af være. Det kommende Teater. Foto: Evanly Media Anna Panduro DV 04/07: Det uartige barn. Frøken Fracasos Kompagni. Medforfatter: Maja Skovhus Rehøj. Foto: Claus S. Nielsen Cecilie Eken (DV-97-99): Blomsterheksten. Nørregaards Teater Hesten Det store spring Andreas Dawe (DV 10-12): Tårnspringeren. Team Teatret. Foto: mingoPHOTO Jesper B. Karlsen (DV 97-99): Nikio. Zangenbergs Teater. Foto: Søren Veien. Lene Vestergård (DV 11-12): Jasnas Breve.Teater Neo. Foto: Søren Pagter Thomas Markman (DV 04-07) Oh, Romeo. Teatret Masken. Jesper B. Karlsen (DV 97-99) Mærkelig. Team Teatret. Foto MingoPHOTO Majbrit Christensen (DV 01-03) Spiir. Foto Jan Rüsz. Rejsen hjem Dengang vi blev væk Zappa Hvis jeg havde vidst

Projektoversigt

Oversigt over Dramatiker Væksthus 01-03
(Alle aktiviteter fandt sted på Odsherred Teaterskole, bortset fra Børneteaterfestivalerne. Undervisningen blev tilrettelagt og også varetaget af Jane Rasch, hvor intet andet navn er anført)

2001
9. - 11. november
Optagelsesprøve. Overskrift: Ikke kun en optagelsesprøve.
Skriveøvelser. Makkersamarbejde. Teori om den dramatiske skriveproces. Faglig samtale: Sven Ørnø om at arbejde som dramatiker. Michael Ramløse om BTS. Teaterforestilling: Jonny og Ida af Sven Ørnø (Artibus). Gæstelærer: Vibeke Wrede.
3. - 6. december.
Overskrift: Kroppe i relationer og rum.
Opgave: Minispil - skrevet for et givet rum.
Teori: Proces dramaturgi (og anvendt dramaturgi).
Revidering, indstudering og visning af minispil samt ideer til fortsat udvikling af spillet. Faglig samtale: Michael Ramløse om dansk børneteaters historie. Teaterforestilling: TAL. Det er så mørkt af Niklas Rådström (Odsherred Teater). Suzanne Ostens film ud fra samme manuskript. Møde med værtsteatre: Teater Vestvolden, Theater La Balance, Teater Fair Play, Odsherred Teater, Teater Trekanten, Teater Jacobole, Teater Zeppelin, Corona Danseteater. Følordning etableret.

2002
Overskrift forårssemester: Kunsten at beslutte sig for en historie, så din historie kan beslutte sig for dig.
Hovedopgave: "Nedsmeltning" af 10 givne elementer til et 10-15 minutters spil.
7. til 10. januar.
Teori: Probabilitet og kausalitet. Forløbsstruktur i før-efter historier. Den gode idé: Leg med brikker. Præmis. Struktur i udvalgte eksempler. "Indre og ydre handlingsforløb".
Udvikling af 4 historier til "elementspillet". Favorithistorie - eller?
Foredrag og øvelser ved Frans Baunsgaard: At opsøge inspiration.
4. april
Kursus med 1. års eleverne fra Statens Teaterskole
Elever på instruktør- og teknikerlinjerne arbejdede med "spirernes" manuskripter/manuskriptudkast.
19. til 21. april.
Børneteater Festival. Forestillingssteder i Lyngby.
11 forestillinger. "Spirerne" undersøgte blandt andet: scenografi, rum, kostume, maske, dukker, viljer i relationer og situationer, struktur og forskellige fortællemønstre, genre, publikumsinvolvering/etablering, instruktion, skuespillerpræstationer, dramatiseringer vs. originalhistorier, enkelhed, enhed, koncentration, opfattelse af børn og barndom...
21. til 23. april.
Teori. Kirsten Dahl: Forestillingsanalyse. Dramamodeller. Teori. Claus Reiche om Møllen og Jakob Mendels etableringsteknik. Claus Reiche: Brug af masken, teori og praksis.
Improvisation som "skrivemetode". Videreudvikling af "elementspil" gennem improvisation.
3. til 7. juni.
Instruktør Vibeke Wrede vurderede "elementskuespil" og arbejdede på gulvet med professionelle skuespillere. Teori: instruktør og dramaturgi.
Teori (ved Jane Rasch): Dramatikerens "13 rigtige", når drama kommer på scenen.
Overskrift for efterårssemester: Tema: Børns stjålne barndom.
Hovedopgave: Spil inspireret af semestrets overskrift.
13. til 15. september. Børneteaterfestival i Horsens.
10 forestillinger med særligt henblik på dramatiseringer (adaptationer).
16. til 17. september.
"Spirerne" gennemgik de forskellige forestillinger. Teori: Alternative strukturer (ikke før-efter). Igangsætning af semestrets hovedopgave: 10 skriveøvelser (ord på kaos) om "stjålen barndom". Diskussion om erfaringerne fra forrige semester. Leg med titler på "elementspillene".
Teaterforestilling: Forpremiere: Fluernes Herre (Odsherred Teater).
1. til 3. november.
Teori og praksis: Dialog.
December 2. til 5. december.
På gulvet workshop. I et samarbejde med vejlederne og "spirer" arbejdedes der med semestrets nye manuskripter. Omskrivninger. Nye afprøvninger.

2003
Overskrift for forårssemester: At udvikle dramatisk potentiale ud fra det enkle.
Hovedopgave: Dramatisering af Æsops fabler.

17. til 19. januar.
Teori: Kunsten at se og udvikle det dramatiske potentiale. Stafetskrivning med henblik på at komplicere fra stafet til stafet.
31. marts til 4. april.
Teori: Kompleksitet. A, B, C, D -historier. (Historier og sidehistorier). Opbygning af scene. Den kunstneriske skabelsesproces. Stadier i skriveprocessen. Præmiskonkurrence. Reading af de første 10 sider af hvert manus (adaptation). Igangsætning af afgangsprojekt og hjemmearbejde til næste samling.
16. til 18. juni.
Konsultationer med projektleder. Omskrivninger.
Overskrift for efterårssemester: At lære for at "glemme".
Hovedopgave: Afslutningsprojekt i form af skuespil for børn/ungdom.
5. til 7. september.
Teori: repetition: Fra det banale til det basale. Dramatikerens særlige optik.
Readings, konsultationer, omskrivninger. De første fem minutter af alle manuskripter læst op af forfatteren.
Teaterforestilling: Svinedrengen af Thommy Berggren og Mikael Druker (Odsherred Teater). Diskussion med medvirkende og scenografelev fra Statens Teaterskole.
6. - 10. oktober.
Workshop. "På gulvet" med professionelle skuespillere og instruktører med tekster til afgangsprojektet.
7. - 9. november.
Workshop og sidste afpudsning af afgangsprojekt. Faglig samtale om organisationsforhold med Nina Malinovski, formand for Danske Dramatikeres Forbund og Michael Ramløse, formand for BTS. Faglig samtale om dramatikerens møde med teatret med Jesper B. Karlsen.
6. december.
Præsentation af dramatikerne i Dramatiker Væksthus 2003 med uddrag af afgangsværkerne - fremført af skuespillere i en markeret opsætning over for et indbudt publikum.