Oversigt over Dramatiker Væksthus 01-03
(Alle aktiviteter fandt sted på Odsherred Teaterskole, bortset fra
Børneteaterfestivalerne. Undervisningen blev tilrettelagt og også
varetaget af Jane Rasch, hvor intet andet navn er anført)
2001
9. - 11. november
Optagelsesprøve. Overskrift: Ikke kun en optagelsesprøve.
Skriveøvelser. Makkersamarbejde. Teori om den dramatiske
skriveproces. Faglig samtale: Sven Ørnø om at arbejde som
dramatiker. Michael Ramløse om BTS. Teaterforestilling: Jonny og
Ida af Sven Ørnø (Artibus). Gæstelærer: Vibeke Wrede.
3. - 6. december.
Overskrift: Kroppe i relationer og rum.
Opgave: Minispil - skrevet for et givet rum.
Teori: Proces dramaturgi (og anvendt dramaturgi).
Revidering, indstudering og visning af minispil samt ideer til
fortsat udvikling af spillet. Faglig samtale: Michael Ramløse om
dansk børneteaters historie. Teaterforestilling: TAL. Det er så
mørkt af Niklas Rådström (Odsherred Teater). Suzanne Ostens film ud
fra samme manuskript. Møde med værtsteatre: Teater Vestvolden,
Theater La Balance, Teater Fair Play, Odsherred Teater, Teater
Trekanten, Teater Jacobole, Teater Zeppelin, Corona Danseteater.
Følordning etableret.
2002
Overskrift forårssemester: Kunsten at beslutte sig for en historie,
så din historie kan beslutte sig for dig.
Hovedopgave: "Nedsmeltning" af 10 givne elementer til et 10-15
minutters spil.
7. til 10. januar.
Teori: Probabilitet og kausalitet. Forløbsstruktur i før-efter
historier. Den gode idé: Leg med brikker. Præmis. Struktur i
udvalgte eksempler. "Indre og ydre handlingsforløb".
Udvikling af 4 historier til "elementspillet". Favorithistorie -
eller?
Foredrag og øvelser ved Frans Baunsgaard: At opsøge
inspiration.
4. april
Kursus med 1. års eleverne fra Statens Teaterskole
Elever på instruktør- og teknikerlinjerne arbejdede med "spirernes"
manuskripter/manuskriptudkast.
19. til 21. april.
Børneteater Festival. Forestillingssteder i Lyngby.
11 forestillinger. "Spirerne" undersøgte blandt andet: scenografi,
rum, kostume, maske, dukker, viljer i relationer og situationer,
struktur og forskellige fortællemønstre, genre,
publikumsinvolvering/etablering, instruktion,
skuespillerpræstationer, dramatiseringer vs. originalhistorier,
enkelhed, enhed, koncentration, opfattelse af børn og
barndom...
21. til 23. april.
Teori. Kirsten Dahl: Forestillingsanalyse. Dramamodeller. Teori.
Claus Reiche om Møllen og Jakob Mendels etableringsteknik. Claus
Reiche: Brug af masken, teori og praksis.
Improvisation som "skrivemetode". Videreudvikling af "elementspil"
gennem improvisation.
3. til 7. juni.
Instruktør Vibeke Wrede vurderede "elementskuespil" og arbejdede på
gulvet med professionelle skuespillere. Teori: instruktør og
dramaturgi.
Teori (ved Jane Rasch): Dramatikerens "13 rigtige", når drama
kommer på scenen.
Overskrift for efterårssemester: Tema: Børns stjålne barndom.
Hovedopgave: Spil inspireret af semestrets overskrift.
13. til 15. september. Børneteaterfestival i Horsens.
10 forestillinger med særligt henblik på dramatiseringer
(adaptationer).
16. til 17. september.
"Spirerne" gennemgik de forskellige forestillinger. Teori:
Alternative strukturer (ikke før-efter). Igangsætning af semestrets
hovedopgave: 10 skriveøvelser (ord på kaos) om "stjålen barndom".
Diskussion om erfaringerne fra forrige semester. Leg med titler på
"elementspillene".
Teaterforestilling: Forpremiere: Fluernes Herre (Odsherred
Teater).
1. til 3. november.
Teori og praksis: Dialog.
December 2. til 5. december.
På gulvet workshop. I et samarbejde med vejlederne og "spirer"
arbejdedes der med semestrets nye manuskripter. Omskrivninger. Nye
afprøvninger.
2003
Overskrift for forårssemester: At udvikle dramatisk potentiale ud
fra det enkle.
Hovedopgave: Dramatisering af Æsops fabler.
17. til 19. januar.
Teori: Kunsten at se og udvikle det dramatiske potentiale.
Stafetskrivning med henblik på at komplicere fra stafet til
stafet.
31. marts til 4. april.
Teori: Kompleksitet. A, B, C, D -historier. (Historier og
sidehistorier). Opbygning af scene. Den kunstneriske
skabelsesproces. Stadier i skriveprocessen. Præmiskonkurrence.
Reading af de første 10 sider af hvert manus (adaptation).
Igangsætning af afgangsprojekt og hjemmearbejde til næste
samling.
16. til 18. juni.
Konsultationer med projektleder. Omskrivninger.
Overskrift for efterårssemester: At lære for at "glemme".
Hovedopgave: Afslutningsprojekt i form af skuespil for
børn/ungdom.
5. til 7. september.
Teori: repetition: Fra det banale til det basale. Dramatikerens
særlige optik.
Readings, konsultationer, omskrivninger. De første fem minutter af
alle manuskripter læst op af forfatteren.
Teaterforestilling: Svinedrengen af Thommy Berggren og Mikael
Druker (Odsherred Teater). Diskussion med medvirkende og
scenografelev fra Statens Teaterskole.
6. - 10. oktober.
Workshop. "På gulvet" med professionelle skuespillere og
instruktører med tekster til afgangsprojektet.
7. - 9. november.
Workshop og sidste afpudsning af afgangsprojekt. Faglig samtale om
organisationsforhold med Nina Malinovski, formand for Danske
Dramatikeres Forbund og Michael Ramløse, formand for BTS. Faglig
samtale om dramatikerens møde med teatret med Jesper B.
Karlsen.
6. december.
Præsentation af dramatikerne i Dramatiker Væksthus 2003 med uddrag
af afgangsværkerne - fremført af skuespillere i en markeret
opsætning over for et indbudt publikum.