Cutt//Landet UnderSkyggen af KainPeer GyntTomas Lagermand Lundme og Søren Zacho Ruby (DV 10-11). ER - en bøjning af være. Det kommende Teater. Foto: Evanly MediaAnna Panduro DV 04/07: Det uartige barn. Frøken Fracasos Kompagni. Medforfatter: Maja Skovhus Rehøj. Foto: Claus S. NielsenCecilie Eken (DV-97-99): Blomsterheksten. Nørregaards TeaterHestenDet store springAndreas Dawe (DV 10-12): Tårnspringeren. Team Teatret. Foto: mingoPHOTOJesper B. Karlsen (DV 97-99): Nikio. Zangenbergs Teater. Foto: Søren Veien.Lene Vestergård (DV 11-12): Jasnas Breve.Teater Neo. Foto: Søren PagterThomas Markman (DV 04-07) Oh, Romeo. Teatret Masken.Jesper B. Karlsen (DV 97-99) Mærkelig. Team Teatret. Foto MingoPHOTOMajbrit Christensen (DV 01-03) Spiir. Foto Jan Rüsz.Rejsen hjemDengang vi blev vækZappaHvis jeg havde vidst

Rampelyset

Portræt af Dramatiker Væksthus i Rampelyset (juni 2010)

Dramatiker Væksthus er et talentudviklingsprojekt støttet af Scenekunstudvalget. Dvs. at det er et kunstnerisk projekt, hvor det enkelte talent er i centrum. På 1. året optager vi 6 "spirer", der blandt andet eksperimenterer sig frem til et "afgangsværk". Her får de løbende støtte af mig som projektleder, ligesom vi finder en personlig mentor til dem. Udviklingen sker gennem learning by doing, hvor spiren prøver kræfter med den dramatiske skriveproces i et progressivt forløb: Fra små øvelser over minispil til "afgangsværk".
I virkeligheden spørger vi hver enkelt: Er det noget for dig at svinge mellem kaos og fornuft - mellem vildskab og reduktion. Er det noget for dig at hengive dig til en proces, hvor du ikke ved, om det ender "godt"? Er det noget for dig at investere din personlighed, dit teatersyn og dit syn på børn og unge? Er det noget for dig at huske, hvordan det var, hvad der var eventyrligt, hvad der var knusende, hvor der var utryghed, hvor der var varme og lykke?
Samtidig trænes spiren i at bruge teatrets elementer til at skrive fysisk (Body Writing), dvs. skabe for rum og kroppe i interaktion, med huller til teatrets gestaltning og publikums medleven.
Lykkes processen, når spiren frem en kerne og en enkelhed i sit stof og sin form (med underliggende dybde og perspektiv), som ikke kunne være skabt under et mere bevidst og intellektuelt arbejde, som f.eks. at skrive en kronik, forberede et foredrag etc.
Spiren og vejlederne må derfor acceptere omvejene, tilbageslagene og uvisheden. Må træne sig i at se potentiale, mere end resultat. Derfor er det heller ikke vigtigt, at hver eneste spire bliver store dramatikere i morgen. Afprøvningen og fordybelsen er det afgørende, så spirerne fremover bliver "chefer" for deres egen udvikling. Dramatiker Væksthus har det privilegium, at vi hverken er et producerende teater, der skal præstere for et publikum eller en uddannelse med krav om opfyldelse af et pensum. Vi søger at skabe et frirum - som på sigt fører til noget, ved ikke at skulle føre til noget.
Jane Rasch